Poptörténeti konferencia a CSTP támogatásával

2017. 07. 11.

Éppen ezért hozta létre a Könnyűzenei örökség megőrzését szolgáló alprogramját, amely könyvkiadással, tanulmányokkal, úgynevezet “oral history” életútinterjúkkal, poptörténeti emlékpontok létrehozásával és persze konferenciák szervezésével segíti e cél elérését. Így szervezett június 21-én, a CSTP Feszt részeként nyílt konferenciát az A38 Hajón. A Cseh Tamás-idézetet használó, „Vászonról ránk néztek” című konferencia a film és zene Kádár-korszakbeli összefonódását vizsgálta elemezte a terület neves kutatóinak közreműködésével.
Az előadásokból érződött a Kádár-rendszer szabatosabb hozzáállása a művészetekhez, igaz ’56-tal és megtorlásokkal a háttérben. A kádári puha diktatúra a pártosságot és szocialista realizmust előnybe részesítette, de nem tartotta kötelezőnek, mint a Rákosi-féle, keményvonalas, szocialista diktatúra.
A konferencián történészek, zenei szakírók és filmtörténészek elemezték a zene és film összefonódását a ’60-as évek beatőrületétől, a ’80-as évek vad punk rock tombolásáig. Olyan megkerülhetetlen alkotások és alkotók kerültek gorcső alá, mint például a Kopaszkutya (1981) Szomjas Györgytől, vagy Bacsó Péter alkotásai.
Az előadók sokszor a filmeken keresztül reflektáltak a hazai viszonyokra, hétköznapi elnyomás elemeire. Ilyen előadás volt például Szabó Kata prezentációja, mely Gazdag Gyula A Válogatás (1970) című filmjén keresztül elemezte a KISZ működését és döntési mechanikáját a beatzenével kapcsolatban.
Dragojlovics Péter előadása arra a kérdésre kereste azt a választ, hogy a magyar fiatalság és a lázadó életérzés mennyire hitelesen kaphatott hangot/hagyott lenyomatott, kezdve olyan filmekkel, mint Szerelmes biciklisták (Bacsó P. 1965) és Ezek a fiatalok (Banovich T. 1967), bezárólag a ’80-as évek mozgóképei kultúrájával. Annak tükrében, hogy nincsenek olyan filmjeink, mint a Szelíd motorosok (Dennis Hopper 1969) Peter Fondával.
A méltán híres Szomjas György rendező Kopaszkutya című filmje Csatári Bence és Rosta N. Napsugár előadásának is sarokköve volt.
Míg Csatári azt tárgyalta, hogy a rendszerkritikus zenének könnyebb volt eljutni a közönséghez filmeken keresztül, mint egyéb más médiumon keresztül. Addig Rosta N. Napsugár az aczéli eredetű „3T” hatását vizsgálta a Hobo Blues Band-ra és a Kopaszkutyára.
A magyar társadalom helyzetét és zenei ízlését is jól mutatja az, hogy hiába törtek be a nyugatias hangzások a ’60-as években, erősödött a rock és a kései punk a ’70-es, 80’-as években a mezőgazdasági munkások és a pezsgő vidéki élet miatt a magyar népizene megtartotta erős pozícióját. Erre a legékesebb bizonyítok az, hogy a ’70-es években a Fekete gyémántok és a Csárdáskirálynő volt a legnézetebbek filmek, míg a ’80-as években a János Vitéz volt a legtöbbet játszott színdarab.
Érdemes megvizsgálni hasonló szempontból, de egy másik nemzet zene-film történetét és nemzeti múltját. A Koreai Köztársaság (Dél-Korea) történetében a Park Chung-hee katonai diktatúrája (유신시대; ejtsd: jusinside) alkalmazta az erős cenzúrát minden művészettel szemben. A legjobb példa a koreai zene és film összefonódására Ha Gil-jong March of Fools (1975) című filmje. A filmben felcsendülő két zeneszámot az egész országban tiltólistára helyzeték, illetve a filmből is kivágták azokat a jeleneteket (közel 30 perc), melyekben felcsendült a melódia. A két zeneszám nagyon elvontan, allegorikusan bírálta a fennálló rendszert.
A történelem és zenetörténet rajongóinak nagy örömére a konferencián elhangzottak könyvalakban is megjelennek!

 

MEGOSZTÁS

További hírek

2025. 02. 09.
Cserepes Károly remix-sorozatának hetedik lemeze, a "The Beginning of the Beginning" felkerült a Transglobal World Music Chart nemzetközi toplista rangos 14. helyére.
2025. 06. 16.
"Amíg élek" címmel új nagylemezt adott ki a "Chalga". A folk-pop-rock zenekar a korábbi albumokhoz képest ezúttal sokkal inkább nyúlt a pop tárházához, ugyanakkor mind zeneileg,
2025. 06. 14.
Kishegyes | 2025. június 26-29 összművészeti fesztivál Vajdaság szívében. Mottó: „A fele sem tréfa”
2025. 06. 05.
Selmeci Basstard Péter rejtőzködő zeneszerző, multihangszeres és a Nicotine Stúdió tulajdonosa, a Marlboro Man egykori tagja 2019-ben készítette elektronikus zenei szólóalbumát ElektrikFish: Transpace címmel...
2025. 06. 03.
Egy felejthetetlen „ByeAlex és a Slepp" koncert került megrendezésre 2025. január 8-án és január 9-én a budapesti Erkel Színházban, ahol Alexéket egy teljes szimfonikus zenekar kísérte, Werner Gábor karmester vezénylésével,
Iratkozz fel hírlevelünkre és elsőként értesülj a legújabb megjelenésekről, olvass exkluzív zenei híreket és interjúkat, hallgasd meg podcastunkat!

Támogatóink

Partnereink