A nemrég indított körkérdés sorozat folytatódik. Szabó János barátunk még mélyebbre hatol ismert zenészek szívébe, a Gondviselés után a Szerelem kerül terítékre. Harcsa Veronika, KRSA, Sena, MC Colombo, Palya Bea, Kardos-Horváth János, Bognár Szilvia, Fekete Bori, Volkova Krisztina, Takáts Eszter, VENI és Varga Veronika kitárulkoznak.
„Szerelmes vagyok,
minden nőbe,
csak azt nem tudom, hogy kibe, kibe, kibe…”
A sokadik és remélhetőleg nem utolsó búcsúkoncertjét tartó Kistehén zenekar népszerű dala ihlette az újabb körkérdést:
Hogy járul hozzá a szerelem az alkotás folyamatához?
Azon gondolkoztam, hogy a szerelem szerintem nem csupán akkor az alkotás ihletője, ha az alkotó társaddal vagytok szerelemben. Hanem egy olyan belső késztetés, olyan energiaforrás, amely megsokszorozza az ötleteket, az alkotás vágyát, kinyitja a lelkedet… és az ellenpólus: nem véletlen, hogy a szerelemből fakadó fájdalmakról szól népdalaink jelentős része. Mert ahogy Jánó Anna néni mondaná: “Tűrj szű ( = szív), s hallgass!”, de közben énekelt, “hogy a bánatot lökje arrébb”. S így tettek sokan mások is, kiénekelték a sok-sok fájdalmat.
Volkova Krisztina (Muzsik és Volkova / Napfonat)
A szerelem, de leginkább egy kapcsolat kezdeti fázisa, engem annyira átjár, hogy olyankor nagyon nehezen tudok másra fókuszálni, leural mindent, borul minden és ez így van jól. Szóval az alkotási folyamatokat ez a szép, föld felett lebegő időszak nálam teljesen ellehetetleníti. De nem is baj, mert akkor annak van ott a helye, annak a csodás zűrzavarnak. Nagyon sok dalom táplálkozik viszont a fájdalmas, csalódott periódusaiból a szerelmi életemnek. Az érzelmek széles skálája megjelent a dalokban a dühtől, lehangoltságon át a megnyugvásig és végül a megértésen át a háláig. Szóval amolyan terápiásan írtam ki magamból az egyes fázisokat.
Tóth Kristóf (KRSA - Pannonia Allstars Ska Orchestra)
Mind a szerelem, mind annak hiánya fontos inspirációs erő lehet a dalok megírásánál. A Pannonia Allstars Ska Orchestra esetében egy egész konceptlemezt szenteltünk a szerelem témakörének: a 2012-es Lovemonster című albumunk szinte összes dala ezt a témát járta körül. Akadt olyan, amely a szerelem kereséséről és annak meg nem leléséről szólt (No love in town), található rajta karibi szerenád, ami egy elvesztett pár visszahódítási kísérletét mutatja be (I'm the one), romantikus vallomás (Liebestraum) és még sok másik, amik a párkapcsolatok dinamikáját, különböző élethelyzeteket dolgoznak fel. Abszolút mondható tehát, hogy esetünkben is ihlető forrás a szerelem.
A pályám elején, amikor még gyakran volt turbulens időszak a szerelmi életemben, nagyon könnyű volt dalokat írni, mert a csapongó érzelmi állapotok között mindig van megírandó, kiírandó érzés. Aztán megismertem a férjemet, és bár róla, hozzá is szól több dal, azt kell mondanom, hogy a kiegyensúlyozott szerelem nem olyan termékeny daltéma. Ezzel párhuzamosan felnőttebb is lettem, és egyébként is sok minden foglalkoztat a világból, természetes, hogy máson is van a fókusz. A dalaim az életemet képezik le, és az életem komplexebb, minthogy csak a szerelmet dolgozzam fel az alkotás során.