1000% növekedés a digitális piacon

2011. 01. 21.

Az IFPI (Hanglemezkiadók Nemzetközi Szövetsége) publikálta a zene digitális terjesztésével kapcsolatos szokásos évi piacelemzését, a Digital Music Reportot.
Azok számára, akik követik a zenekiadással kapcsolatos híreket, túl sok meglepetést nem tartalmaz a jelentés legfontosabb adatsora: a hangfelvételipar bevételei tavaly tovább estek (2004 és 2001 között a visszaesés 31%-os volt), ezen belül azonban tovább növekedett a zene digitális terjesztésével kapcsolatos részesedés. Az elmúlt hat évben összesen 1000% feletti volt a növekedés, 2010-ben 29%-os részesedés mellett 4,6 milliárd dollárt hozott a digitális értékesítés. Az IFPI adatai szerint 2010-ben 400-nál is több online áruházban összesen 13 millió hangfelvétel volt beszerezhető a világon. 

Az üzleti modellek közül még mindig a letöltésre építő a legjelentősebb (egyedül az iTunes több mint 10 milliárd letöltést szolgált ki 2003 óta), de jelentős áttörést értek el az előfizetéses modellel dolgozó szolgáltatások is (a Spotifynak pl. 750.000 előfizetője van). A globális piacból egyre nagyobb szeletet hasítanak ki maguknak az internetszolgáltatók is, amelyek hol saját szolgáltatást dolgoznak ki, hol pedig meglévő szolgáltatásokat emelnek be előfizetőik csomagjába.

A jelentés külön kitér Svédországra, elsősorban a Pirate Bay per okán. Az IFPI adatai szerint a svéd kiadók digitális bevételei megduplázódtak 2009-ben és további 80%-al növekedtek 2010-ben, köszönhetően a kiadóknak kedvező jogszabályi változásoknak és a Pirate Bayben hozott – még nem jogerős – ítéletnek.

Független felmérésekre hivatkozva az IFPI úgy látja, hogy a jogsértő felhasználások aránya Brazíliában (45%) és Spanyolországban (44%) volt a legnagyobb 2010-ben, de a legjelentősebb európai piacokon is 23% a visszaélések aránya. A jelentés főként a kalózkodás miatt elszenvedett jövedelemcsökkenéssel magyarázza, hogy az elmúlt 7 évben 48%-ról 11%-ra zuhant a debütáló albumok értékesítéséből származó bevétel, és az első megjelenések száma is csökkent (7%-ra). Az élő fellépések bevétele kapcsán az IFPI jelzi, hogy a koncertekből azok a művészek képesek jelentős bevételt elérni, akik már felépített katalógussal rendelkeznek, másrészt pedig, hogy az 50 legjelentősebb turné bevétele 12%-al esett 2010-ben.

MEGOSZTÁS

További hírek

2025. 02. 09.
Cserepes Károly remix-sorozatának hetedik lemeze, a "The Beginning of the Beginning" felkerült a Transglobal World Music Chart nemzetközi toplista rangos 14. helyére.
2025. 05. 16.
A csapatokra osztott résztvevőknek music supervisor vendégek briefjei alapján kell megírniuk és rögzíteniük naponta egy-egy dalt. Van lehetőség mindhárom, vagy akár csak egy napra is jelentkezni.
2025. 05. 06.
Április 14.-én jelent meg a Mojo zenekar hetedik, "The best is yet to come" című lemeze. A lemezen 11 szám található, amiből csak egy dal feldolgozás.
2025. 05. 05.
A zenész ugyanolyan ember, és néha focizni is tud. Persze, mondhatjuk, hogy azért fordulnak a foci felé a zenészek, mert arra többen kíváncsiak, de a mi esetünkben az esemény jótékony célú.
2025. 05. 05.
A Szigetet és a magyar borokat népszerűsítő dalt írnak az Artisjus Songbook Campen. A budapesti eseményre 11 országból 24 alkotó, köztük 10 magyar érkezik azzal a céllal, hogy közösen komponáljanak és...
Iratkozz fel hírlevelünkre és elsőként értesülj a legújabb megjelenésekről, olvass exkluzív zenei híreket és interjúkat, hallgasd meg podcastunkat!

Támogatóink

Partnereink