Opera a tömegeknek

2007. 12. 15.
Operaforradalom zajlik, az elit dalszínházak felfedezték maguknak a közönséget. A Metropolitan tavaly bevezetett újítása óriási sikert és merész üzleti terveket hozott: az idei szezonban tizenhárom ország több mint hatszáz mozijában közvetítik egyenes adásban a New York-i opera sorozatát.
A premier szombaton Gounod Rómeó és Júliája lesz a címszerepekben az új orosz sztárral, Anna Netrebkóval és Roberto Alagnával, illetve Mercutio szerepében Nathan Gunnal, a karmesteri emelvényen Plácido Domingóval. A széles sávú vezetéken futó adás szuper kép- és hangminőséget nyújt, szinte a fizikai jelenlét érzetét kelti. A jegyek azonban az eredeti több százzal szemben csupán 22 dollárba (nyugdíjasoknak és diákoknak még kevesebbe) kerülnek. A nyolcból hét előadást öt New York-i gimnázium színháztermében is vetítenek majd. Ha a diákok
és tanáraik számára teljesen ingyenes kísérlet beválik, a Metropolitan bővíteni fogja
a kedvezményezett iskolák körét.
A világ elit operái régóta küszködnek az emelkedő produkciós költségek és a kötött befogadóképességű nézőtér okozta feszültséggel. Másrészt világszerte operarajongók millió élnek olyan településeken, ahol nincs jó társulat, illetve ahol van, sokan ott sem engedhetik meg maguknak a borsos belépőket. Tavaly 151 amerikai moziban kezdődött a program, idén 330-ban folytatódik, ráadásul nemzetközivé terebélyesedik.
Az új kezdeményezésből azonnal divat is lett, idén a milanói Scala, a firenzei Maggio Musicale és a velencei Teatro la Fenice is versenybe száll - az amerikai piacért. Nem mard le a washingtoni Nemzeti Opera sem, amely idén már meg is kezdi saját mozisorozatát, míg a San Franciscó-i és a houstoni operák egyelőre vizsgálják a lehetőséget. Az olaszok előadásai csak felvételről mennek, míg a Metropolitané élőben, ami a szakértők szerint nagy különbség. Mások viszont arra hívják fel a figyelmet, hogy a legjobb hangtechnika sem ér fel a személyes jelenlét varázsával, amikor az ember a gyomrában érzi a nagybőgőket és tubákat, a vonósok vibrálását pedig még az ülés támlája is átveszi.
A lényeg azonban az, hogy a korábbinál többen jutnak hozzá a legmagasabb színvonalú operaelőadásokhoz - amiből minden dalszínház profitál. Érdekes módon
még a Metropolitan is több jegyet ad el, amióta moziban is meg lehet nézni egy-egy darabját.

Népszabadság • Horváth Gábor   • 2007. december 15.
MEGOSZTÁS

További hírek

2025. 04. 20.
"Különleges tehetség kell ahhoz, hogy valaki így tovább tudja vinni a zene ősi, szakrális lélekgyógyító minőségét." Szabó János lemezkritikája.
2025. 11. 16.
"Egy nagy mérföldkő volt az életemben, amikor zeneszerzőként dolgozhattam egy színházi musicalben, ahol Miklós Tibor volt a szövegíró. Ez volt az első komolyabb visszajelzés"
2025. 11. 16.
Mysongs.ai néven elindult az első magyar, kizárólag mesterséges intelligencia által generált zenéket kínáló streaming platform. Az oldal számos funkcióval rendelkezik, köztük zene generálása, feltöltése, hallgatása...
2025. 11. 13.
DJ Bootsie, a magyar elektronika és hiphop úttörője a világon először ültette át Bartók Béla legismertebb műveit samplerre, dobgépre és lemezjátszóra. A neves angol BBE kiadó által megjelenített album a Dalok.hu-n is elérhető!
2025. 11. 05.
Nincs kérdés: nincs veszélyben a fesztivál 2026-os megrendezése, így a Szigetre  számítók tízezreinek öröme is megalapozásra került.
Iratkozz fel hírlevelünkre és elsőként értesülj a legújabb megjelenésekről, olvass exkluzív zenei híreket és interjúkat, hallgasd meg podcastunkat!

Támogatóink

Partnereink