Folytatódik a VersDal Akadémia

2020. 06. 04.

Az első évad alapján úgy tűnik, nagy igény van egy kifejezetten a dalszövegekre fókuszáló műhelyre. A Parnasszus VersDal Akadémia főszervezője, Turczi István, író, szerkesztő szerint igazi műhelymunka folyik a Hangfoglaló Program pályázata révén indított, ingyenes kurzuson, ahol több generáció meghatározó szövegírója is tartott előadást. A járvány után újra aktivizálódó évad további eseményein többek között Siklósi Örs (AWS) és Simon Márton is megosztja eddigi szövegírói tapasztalatait.

Mi a VersDal Akadémia eseménysorozat fő célja?

A magyar könnyűzene az elmúlt fél évszázadban egyedi és megkerülhetetlen értékeket teremtett. A méltán elismert előadók és zenekarok mellett arról sem feledkezhetünk meg, hogy kiváló dalszövegíróink jóvoltából számtalan olyan időtálló könnyűzenei alkotás született, amely ma már nemcsak a hazai popkultúra része, hanem beivódott az úgynevezett magaskultúrába is. A maradandó, ikonikus dalszövegek egyben korfestő dokumentumok is, amelyekre sokan versként, költészetként tekintenek. Ez egy olyan erős hagyomány, amelynek felmutatása, ápolása és továbbvitele a pop- és magaskultúra szereplőinek egyaránt érdeke és kötelessége. Ez a felismerés vezetett minket ahhoz, hogy elindítsuk a Parnasszus VersDal Akadémiát az NKA Hangfoglaló Program támogatásával. Ennek első, kísérleti évada a mostani, és az érdeklődés alapján joggal remélhetjük, hogy lesz folytatása is.

Kiknek lehet hasznos a program? Már gyakorló dalszerzőknek, szövegíróknak, vagy inkább kezdő, induló zenészeknek? Bárki bekapcsolódhat akár menet közben is?

A program elsődleges célcsoportját azok a feltörekvő zenekarok és előadók jelentik, akik az elmúlt években nagy sikerrel futó és hagyományt teremtő Öröm a zene Tehetségkutató sorozat résztvevői voltak, illetve elnyerték a Hangfoglaló Program Induló Előadói Alprogramjának támogatást. Öröm, hogy menet közben fiatal költők, slammerek is jelezték, hogy bekapcsolódnának a műhelymunkába, illetve szívesen hallgatnák a meghirdetett előadásokat.

Kik adtak elő eddig a kurzuson? Milyen típusú előadásokat tartanak? Gyakorlati tanácsokat adnak, vagy saját pályájukról, saját szerzeményeikről mesélnek?

Február 29-én tartottuk a nyitó foglalkozást, amelyre 24 fő jelentkezett. A dalszöveg és a vers viszonyáról saját alkotói és befogadói tapasztalatai alapján Müller Péter Sziámié volt az első előadás. Ezzel tematikusan is összefüggő áttekintést kaptunk Poós Zoltán író-zenei szakírótól, aki a magyar könnyűzene alakulástörténetét vázolta fel a kezdetektől napjainkig. A járványhelyzet csitultával május 16-án találkozhattunk ismét a csoport tagjaival. Aznap Csorba Lóci, a Lóci játszik zenekar frontembere tartott élményszerű előadást arról, hogy az ő gyakorlatában a szövegkezdemények közül miből, miért lesz vagy nem lesz dalszöveg. Rendkívül fontosnak tartom, hogy elfogadta meghívásunkat a hazai dalszövegírók doyenje, a magyar rockdal ikonikus alakja, Horváth Attila. A résztvevőket az sem izgatta, hogy előadásáról felvétel készül, ugyanis folyamatosan jegyzetelték, mintha egy egyetemi kurzuson vennének részt. Május 30-án előbb Siklósi Örs, az AWS énekes-szövegírója, majd Lutter Imre, producer-versművész előadását hallgathatjuk meg. Az eseménysorozat két további napjára, június 6. és június 20-ra olyan kiválóságok fogadták el meghívásunkat, mint Gerendás Péter, dalszerző-előadóművész, Szendrői Csaba, az Elefánt zenekar énekese, továbbá két fiatal és elismert költő-slammer: Pion István, illetve Simon Márton.

Milyen gyakorlati feladatokat kapnak a jelentkezők a kurzus során?

Az elméleti muníciók mellett a hallgatók kaptak konkrét, megvalósítandó feladatokat is. Csak kettőt említenék: Müller Péter Sziámi a karantén hívószóra kért tőlük szövegeket, Horváth Attila pedig azt kérte, hogy egy mindenki által ismert sláger zenéjére készítsenek új szöveget.

Mi volt eddig a legfontosabb tanulsága a kurzusnak?

Tanulságot menet közben levonni nem volna bölcs dolog, nem is vállalkoznék rá. Annyit azonban mindenképpen elmondhatok, hogy egyértelmű igény van az ilyen típusú kezdeményezésekre. A pályakezdő fiatal zenészek és dalszövegírók nagy szakmai alázattal és érdeklődéssel fordultak az előadókhoz, ami a program életképességét bizonyítja.

MEGOSZTÁS

További hírek

2023. 11. 28.
Mintha megtörtént volna a generációs váltás a magyar jazzben. Új, magabiztos nemzedék jött, tisztelik a hagyományokat, de nem tartják be a stílusok közötti határokat. Egyik képviselőjük Orbay Lilla
2024. 04. 12.
Csordás Gábor zongorista az eddigi legnagyobb magyar érintettségű ázsiai jazz-turnéra indul, április 15-27 között Kínában és Japánban összesen kilenc koncerten lép fel.
2024. 04. 02.
A Hub for the Exchange of Music Innovation (HEMI) 10 közép- és délkelet-európai zenei szervezet kezdeményezése, amelyet az Európai Unió Kreatív Európa Programja társfinanszíroz 5 évre.
2024. 04. 02.
Megjelent az új Besh o droM lemez, amelyen a már megszokott balkáni virtuóz dalok mellett gypsy swinget hallunk eszperantó énekkel, marokkói dallamokat és egy Bródy János feldolgozást. Mindezt még rockosabban és nagyon beshodromosan.
2024. 03. 31.
A Konyha zenekar több szerzeménye kelt már önálló életre és lett kapaszkodó emberek életében, a legnagyobb ilyen jellegű utat a Fábián Juli emlékére írt "Földrevaló" című daluk járta be.
Iratkozz fel hírlevelünkre és elsőként értesülj a legújabb megjelenésekről, olvass exkluzív zenei híreket és interjúkat, hallgasd meg podcastunkat!

Támogatóink

Partnereink