DJ Bootsie, a magyar elektronika és hiphop úttörője a világon először ültette át Bartók Béla legismertebb műveit samplerre, dobgépre és lemezjátszóra. A neves angol BBE kiadó által megjelenített album a Dalok.hu-n is elérhető!
DJ Bootsie, a magyar elektronika és hiphop úttörője a világon először ültette át Bartók Béla legismertebb műveit samplerre, dobgépre és lemezjátszóra. A Deutsche Grammophon ReComposed megjelenéseihez hasonlóan a XX. század egyik legjelentősebb magyar zeneszerzőjének összetéveszthetetlen és titokzatos világa is a kortárs elektronika esztétikáján keresztül elevenedik meg.
Bartók Béla a XX. század egyik legfontosabb zeneszerzője. A népdalgyűjtés formájában ő találta fel a hangmintázást, népdal-átiratai révén pedig a remix műfaját, miközben örökre megújította a kortárs zenei gondolkodást. Életműve olyan zenei óriásokéval állítható párba, mint Beethoven, Liszt vagy Rachmaninov. Tény azonban, hogy Magyarországon kívül inkább kultusza van, mintsem hagyománya: Az Emerson, Lake & Palmer 1971-es The Barbarian c. feldolgozásától és néhány elektroavantgárd kísérlettől eltekintve, az elektronikus zenei szcénában eddig nem próbálkoztak a művei releváns újragondolásával.
DJ Bootsie viszont most egy teljes albumot szentel Bartók zenei kozmoszának: az instrumentális kísérleti hiphop, bass music és neoklasszikus stílus magyar zászlóvivőjének új lemeze, a Bartokosmos teljes egészében a zeneszerző Bootsie számára legfontosabb műveinek olyan egyéni interpretációiból és újramodellezéseiből áll, mint az Este a székelyeknél, a Cantata profana, az Allegro Barbaro, vagy a Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára.
Bootsie csak rá jellemző megszólalását a CSI: A helyszínelők sorozattól egészen a Mercedes divateseményeiig megismerhették a hallgatók, lemezeit pedig korábban többek közt a nagy presztízsű angol BBE kiadó jelentette meg. A magyar népzene és a városi elektronika ötvözésén keresztül jutott el a klasszikus zenéig, hogy a Magyar Állami Operaház felkérésére komolyzenei átiratokat készítsen Erkel Ferenc és Wagner operáinak részleteiből.
Új lemeze azonban ezeket többszörösen meghaladja: a Bartokosmos egy zenei utazás, ami a XXI. századi önazonosság kérdéseire keres érvényes választ. Formavilágát egyszerre jellemzi az organikus és szintetikus hangzás, a poszt-basszuszene és a magyar népdalgyűjtés szintézise, illetve a modern IDM és ambient, valamint a szimfonikus tételek fúziója.
Olyan kiemelkedő neoklasszikus megjelenésekkel állítható párba, mint Max Richter Vivaldi-újraértelmezése, Christian Löffler átiratai Bach, Beethoven és Chopin műveiből, vagy éppen Carl Craig és Moritz von Oswald Ravel-, illetve Muszorgszkij-rekompozíciói. A nemzetközi elektronikus zenei szcénában egyedülálló anyag tételei Bartók eredeti műveihez hasonlóan fokozatosan nyílnak ki, az egy-egy vezérmotívum, hangulat, vagy éppen hangminta köré épülő többtételes struktúrákon keresztül a XX. századi zene és kulturális párbeszéd egyik
legfontosabb alakjának világa egy minden ízében egyedi zenei utazáson keresztül tárul fel. Egy parafrázissal élve: megszületett az új „magyar rapszódia” – samplerre, dobgépre és lemezjátszóra írva.
Az album a Dalok.hu-ra is felkerült, ITT tudod letölteni.
Alább láthatsz egy dalt belőle, klasszikus zenekarral előadva.