mztsz.hu
Támogatónk:
nka.hu
youtube.com
twitter.com
facebook.com
Együttműködő partnerünk:
Zeneszöveg Womex
Bognár Szilvia És Kónya István

Bognár Szilvia És Kónya István

A magyar reneszánsz emlékek írott forrásokban és a néphagyományban – lanton és énekben, népzenénk és műzenénk együttélése a reneszánsz kori Kárpát-medencében.
Egészen csodálatos, hogy a néphagyomány az elmúlt századok hány meg hány dallamát, szövegét őrizte meg számunkra.  A 20. századi népdalgyűjteményekben bőven találunk olyan dalokat, amelyeket korabeli, írásos forrásokból Kájoni-, Vietorisz-kódex, 17. századi kéziratos énekeskönyvek, Vásárhelyi Daloskönyv, zsoltárgyűjtemények, Pálóczi H. Á.: Énekes poézis, stb.) már ismerünk. A 16. századot követően fennmaradt szövegemlékeink is egyre szaporodnak. Az egyes zenetörténeti korszakok sokszínűségéről, a különféle műfajok, dallamtípusok születéséről, változásairól, vagy épp eltűnéséről egyre teljesebb leírásokat olvashatunk. 

 
Bognár Szilvia és Kónya István a leírtak jelzés értékű bemutatására tesz kísérletet. Ezért olyan zenetörténeti – mind műzenei, mind népzenei – példákat sorakoztatnak fel, amelyek a 16. századig visszanyúlóan szemléltetik zenei hagyományaink gazdagságát, valamint rámutatnak a megőrzés-változás szétválaszthatatlan, izgalmas folyamatára, az egyes zenei irányzatok és műfajok összefüggésére.
 
Válogatásukban szerepel: históriás- és történeti ének, egyházi népének, archaikus népi imádság, zsoltár, Tinódi Lantos Sebestyén, Wathay Ferenc, valamint Balassi Bálint egy-egy költeménye, a kéziratos énekköltészet műfajai: szerelmi- és virágének, mulattató- és lakodalmi dal, népdal (párosító), karácsonyi, húsvéti és pünkösdi szokásdal, illetve rítusének, népballada. Valamennyien egy tőről fakadnak, mint egy ágas-bogas fának az ágai.
 
A lant és játéktechnikája a Közel-Keletről terjedt el a VIII. századtól fokozatosan Európában az arabok megszállása (az ibériai félszigeten és Szicíliában) majd a keresztes háborúk idején. A lant elődjét ud-nak (ami fát, fából készült-et jelent) nevezték. A lantot a középkortól elsősorban együttes játékban és ének kíséretére használták, majd a reneszánsz korban - az énekhang után - a hangszerek között a legnagyobb elismerés övezte. "Regina Omnium Instrumentorum musicorum"-nak, a ”hangszerek királynőjének” nevezték, a házimuzsikálás fő hangszerévé vált, szinte minden főúri, polgári családnál megtalálható volt.

 
A pengetős hangszerrel kísért szólóének tradíciója egészen az ókori időkig nyúlik vissza. A magyar középkori regősök, igricek, énekmondók, majd később ezek utódai, a históriás énekesek, a protestáns énekmondók többségében valamilyen pengetős – bár néha vonós hangszereken, hegedűvel és lírán – is kísérték magukat. Kelet Európában a dalok kíséretét nem rögzítették, improvizálva adták elő. A jelen lemez dalainak kísérete sem lett megkomponálva, leírva, csupán egy előadásmód a sokféle lehetőség közül, ami alkalmanként mindig változik. A legfontosabb, hogy a dalszöveg értelmét kiemelje, és hangulatát visszaadja, erősítse és ahhoz valamit hozzátegyen
 
 
 
 
Bognár Szilvia
Zenei képzésben a szombathelyi Bartók Béla Zeneiskola furulyás, majd fuvolista növendékként kezdte zenei pályafutását.
Tizenhat évesen a vas megyei Vasi Népdalstúdió, majd a Boglya együttes tagjaként kezdett énekelni. Tizennyolc évesen elnyerte a Népművészet Ifjú Mestere címet, 2004-ben pedig a Magyar Rádió eMeRTon díját „Az év folkénekese” kategóriában. A hazai népzenei életben jelenleg szólistaként, az Állami Népi Együttes meghívott előadójaként, valamint különböző népzenei csapatok, illetve a Sebő Együttes vendégeként van jelen. Hét esztendeje mondhatja magát a különféle nemzetiségek többszólamú dalait éneklő Vándor Vokál együttes tagjának, és állandó énekese a többféle zenei és népzenei hatás egyesítését, találkozásának lehetőségét hirdető Makám zenekarnak.
 
Kónya István
A szombathelyi Tanárképző Főiskolán kapott történelem-ének tanári diplomát 1985-ben, majd a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola debreceni tagozatán folytatott gitártanulmányokat Tokos Zoltánnál. 1989-1994 között a Hágai Királyi Konzervatórium barokk tanszakán tanult Toyohiko Satoh-nál reneszánsz- és barokklanton, valamint arciliuton és chitarronén. Az első magyar lantművész, aki lantdiplomával rendelkezik. Kamarazenei diplomáját ugyanott 1996-ban szerezte. Közben mesterkurzusokon vett részt Nigel North-nál és Stephen Stubbs-nál. Szólistaként, kísérőként és különböző zenekarok tagjaként Európa számos országában koncertezik. 1993 óta rendszeresen tanít lantot hazai régi zene kurzusokon. 1996-1998 között a Szombathelyi Régi Zene Nyári Akadémia, 2005-től a Savaria Régi Zene Műhely, 2006-tól a Győri Nemzetközi Lant-és Gitár Fesztivál  lanttanára és egyben művészeti vezetője. Számos Rádió, Televízió műsor és hanglemezfelvétel közreműködője. „Három évszázad lantmuzsikája” című CD-je után 2002-ben jelent meg  második szólólemeze ”S.L.Weiss: Lantszvitek” címmel. 2003-ban nagy sikerű turnéja volt Timothy Bentch tenorral az Egyesült Államokban, 2004-ben a Tallini Régi Zene Fesztiválon  szólókoncertjeivel. 1999-es hazaköltözése óta Budapesten mintegy 70 lantkoncertet adott. 2002 óta tarja havi rendszerességű  Budavári Lantestek című koncertsorozatát a Történeti Múzeum Gótikus Termében. További lantkoncertjei, valamint egy rövid zenés-képes lanttörténeti ismertetője a www.lant.hu internetes oldalán olvashatók.   

Az előadó honlapja:

www.bognarszilvia.hu

www.dalok.hu/bognarszilviaeskonyaistvan

Az előadó Facebook oldala:

www.facebook.com/BognarSzilvia

Bognár Szilvia És Kónya István - Rutafának Sok Szép Ága / part 2

Bognár Szilvia És Kónya István
Rutafának Sok Szép Ága / part 2
Gryllus
2008

Népzene

Bognár Szilvia És Kónya István - Rutafának Sok Szép Ága / part 1

Bognár Szilvia És Kónya István
Rutafának Sok Szép Ága / part 1
Gryllus
2008

Népzene

Dalok, lemezek 1

2009. április 16. 15:16

100 roma virtuóz cigányzenekar