mztsz.hu
Támogatónk:
nka.hu
youtube.com
twitter.com
facebook.com
Együttműködő partnerünk:
Zeneszöveg
Voces Aequales

Voces Aequales

A Voces Aequales énekegyüttest 1993-ban alapította hat férfi énekes a reneszánsz elsősorban egyházi műveinek megszólaltatása céljából. Azóta Magyarországon és szerte Európában koncerteznek. Az együttes nem csak a művek értő megszólaltatását tűzte ki célul, hanem programjaival minden alkalommal a zeneivel párhuzamosan egy általánosabb üzenet tolmácsolására is vállalkozik.

Lemezeik:
’Officium de cruce’ – 1997, Fono Records
’Apocalypsis’ – 1998, Fono Records
’Genesis’ – 1999, Fono Records
’Ecce maria genuit…’ - 2001, Maeter Records
’Stoltzer: Missa Kyrie summum and Marian motets’ – 2002, Hungaroton
’The voice of Bakfark’ – 2006, Hungaroton
’Beatissima Beatrix’ – 2008, Hungaroton


A Voces Aequales 'Tempora’ című lemeze egy trilógia záró darabja: 1998-ban jelent meg az ’Apocalypsis’, egy évvel később a ’Genesis’ – 2000-ben pedig ezzel a lemezzel zártuk volna tematikus sorozatunkat. A CD azóta sem került kiadásra. „Mindennek megvan a maga órája” – énekeljük a lemezen a Prédikátor könyve egy részletét – most hát mi is elérkezettnek láttuk az időt, hogy hozzáférhetővé tegyük ezt a felvételt.

 

A sors iróniája, hogy az idő fogalmát körüljáró lemez épp az idő foglya lett: a kiadatlanság 10 éves jubileumára bocsátjuk a nyilvánosság elé ebben a formában felvételünket.

 

A kezdet és vég problematikáját feszegető első két rész után tehát e lemez központi témája az „idő”. Itt is, mint az előző részeknél, a nagy reneszánsz műveket gregorián tételek, és az együttes megrendelésére komponált kortárs darabok szegélyezik. E három réteg teljesíti be a tematikus koncepciót.

 

A műsor négy különböző aspektusból járja körül az idő fogalmát:


- Johannes Ockeghem  (1410/30-1497) ’Missa Prolationum’ című misekompozíciója a zenei időkezelés bravúros példája: zenei eszközökkel jeleníti meg az idő múlásának bonyolult összetettségét.
- Orlando di  Lasso (1532-1594) nagyszabású, hatszólamú motettáinak szövegei az elmúlásról szólnak. Talán nem véletlen az idősödő, beteg komponista témaválasztása: a múlandóságról, éveink rövidségéről az ’itt és ott’ kettősségéről beszélnek ezek a darabok.
- A lemezen hallható gregorián offertóriumok  Krisztus születésének ünnepköréből valók. Az európai kultúra kiemelt fontosságot tulajdonít annak, hogy az isteni örökkévalóság betört a mulandó időbe. Ezek a tételek tehát az emberiség idejének új mederbe terelődését idézik.
- Melis László  (1953-) darabjai az emberi időről szólnak; arról, „ami ránk szabatott”. Minden tétel kiindulópontja egy-egy idézet a Prédikátor könyvéből, melyhez mintegy magyarázatként egy-egy vers megzenésítése kapcsolódik.

 

Bizarr játéka a sorsnak, hogy az idő fogalmával foglalkozó lemezünk több érintettje is elköltözött az élők sorából a felvétel óta eltelt időben: Melis László darabjainak költői:  Petri György  és  Eörsi  István  sincs már közöttünk, ahogy a lemez egyik támogatója,  Budai György  sem…

 

Lemeztrilógiánk első két darabja a zene mellé vizuális élményt is nyújt: a CD-hez tartozó két füzetke kiadós nézegetni- illetve olvasnivalót tartalmaz. A harmadik résznél sem hanyagolhatjuk ezt el, ezért a két füzet anyaga pdf-formátumban letölthető: itt  és  itt.   A design  Kaszta Móni  munkája.

 

Az együttes fényképeit pedig  Wágner Csapó József  készítette.

 

Az előadó honlapja:

www.dalok.hu/vocesaequales

Az előadó Facebook oldala:

Voces Aequales - Apocalypsis

Voces Aequales
Apocalypsis
Fonó Budai Zeneház
1998

A cappella, Egyházi zene

Voces Aequales - Genesis

Voces Aequales
Genesis
Fonó Budai Zeneház
1999

A cappella, Komolyzene

Voces Aequales - Tempora

Voces Aequales
Tempora
Szerzői Kiadás / Author's Edition
2000

A cappella, Komolyzene

Dalok, lemezek 1

2010. április 26. 13:00

Voces Aequales