Interjú Batta Róberttel, az első magyar acid / techno zenekar alapítójával

2020. 11. 23.

A napokban a Dalok.hu terjesztésében jelent meg újramasterelve a Liquid Limbs 1993-as, Hydro-Gixer című korszakalkotó albuma. A 90-es évekről, az akkori zenei robbanásról beszélgettünk.

A Liquid Limbs a magyar techno úttörője, debütáló albumuk a Hydro-Gixer az első, hazai, elektronikus kiadványok egyike volt, 1993-ban jelent meg kazettán a Trottel Records kiadásában. A Hydro-Gixer most új köntösben, újramasterelve jelenik meg LP-n és digitálisan, a Dalok.hu terjesztésében. Kihasználva az alkalmat meginterjúvoltuk a zenekar alapítóját Batta Róbertet.

Dalok.hu: Mióta foglalkozol elektronikus zenével? 

Batta Róbert: Emlékeim szerint 1983-ban lett egy Casio VL-1-em, amivel apám orsós magnójára vettem fel alapokat, majd arra rájátszottam még egy szólamot. Ezek már saját „szerzemények” voltak. Ezt megelőzően dobos is akartam lenni, azelőtt pedig zenei óvodába jártam.
Gyakorlatilag a kezdetektől fogva szintiket nyomkodtam, szóval alap volt a szintipop és az azt követő elektronikus zenei robbanás a '90-es évek legelejétől.

Dalok.hu: A szintipop olyan messze áll az acidtól, mint a Dead Kennedys Bon Jovitól. Mi vezetett arra, hogy nem egy sokadik Depeche Mode klón lettél, mint a korai magyar elektronikusok zöme?

Batta Róbert: Alapvető emberi tényező, ami nálam különösen érvényes: nyitottság, kíváncsiság, kísérletezés. Kezdődött mindez már a hetvenes évek végétől gyerekként, majd utána nem sokkal jött a punk, a new wave és majd csak utána lettek hangszereim és kezdtem el szintipopozni... (1986-89), ami éppen az akkori elektronikus zenei irányzat fő csapása volt. Aztán jött másfél év katonaság, és '91 év elején leszerelve már nem a szintipopért dobbant meg a szívem, hanem az érkező új hangzások érdekeltek, ami gyakorlatilag azóta is tart. Tehát az eltelt évek folyamatosan hozzátettek és nem elvettek zenei a nyitottságból. Nekem nagyon fontos kiemelnem Török Attillát, aki grindcore, death metal érából érkezett a korai Liquid Limbs-be. Azért is szükséges őt kiemelnem, mert általa sikerült megismenrem az Obituary-t, a Cannibal Corpse-t és az akkori death vonalat. Készítettem is zenei alapokat, felvételeket az Amon Hen projektjéhez, ami szintén nagyon érdekes "utazás" volt!
Akit érdekel itt meghallgathatja.

Dalok.hu: Mikor találkoztál az acid zenével, kik voltak az első példaképek? 

Batta Róbert: Pontos dátumhoz köthető emlékem nincs, viszont az MTV Party Zone című programja már '90-től fogható volt és gyakorlatilag minden adást néztük a haverokkal... Illetve volt két nagyon jó lemezbolt Miskolcon és oda is kb. napi szinten jártunk zenéket hallgatni, vagy éppen kazira másoltatni, ha nem volt pénz megvenni az eredetit. Az LFO-t emelném ki, mint meghatározót. Hihetetlen hatással volt rám anno és a mai napig etalon számomra az első albumuk.

Dalok.hu: Hogy alakult a Liquid Limbs? Zenekar volt ez egyáltalán vagy inkább szóló projekt? 

Batta Róbert: Érdekes mert pont a most megjelenő Hydro-Gixer 2020 remastered LP kapcsán gyűjtöttem anyagot a régi-új borítóhoz, és eközben bukkantam rá egy írógéppel készült Liquid Limbs biográfiára, ami bizonyosan a legelső ilyen tárgyú feljegyzés volt.
Ebben az áll, hogy 1991 év végén alakultunk és az első felállás úgy festett, hogy: Baris Zsolt, Török Attila, Batta Róbert. Ez a felállás még tele volt EBM (electronic body music - az 1980-as években az industrial és az elektronikus punkzene keveredéséből létrejött elektronikus zenei műfaj, a techno egyik elődje – szerk.) beütésű szerzeményekkel, amiből egy fel is került (kissé átalakítva) a Hydro-Gixerre, ez volt a Taknyos kölök.
Mazsival (Baris Zsolt) már a nyolcvanas évek közepétől megvolt a zenei kapcsolat, sőt együtt nyomtuk a szintipopot Sandwich néven. Sosem volt titok, hogy én voltam a Liquid Limbs zenei motorja, de Mazsi és később Batyu (Budai Gábor) legalább annyit hozzátettek a Liquid Limbshez, mint én, és így vált azzá, amivé. Gyakorlatilag egymás legjobb barátai voltunk, közösen inspirálódtunk, együtt buliztunk, együtt éltük meg ezt az egész őrületet, ami a kilencvenes évek legelejétől elkezdődött az acid, house, techno színtéren hazánkban.

Dalok.hu: Az tény, hogy vizuálisan Mazsi volt a Liquid Limbs szimbóluma, az űrhajós ruhába öltözött nagy teste tánca komoly látvány volt. 
Milyen volt emlékeid szerint a zenei élet itthon a Liquid Limbs indulásakor? Milyen fogadtatásban részesült a műfaj?

Batta Róbert: Nagyon pezsgő zenei élet volt Miskolcon is azokban az időkben. De persze az a zene, amit mi színpadra vittünk a korai időszakban, az még számunkra is új volt, nemhogy a közönségnek. Eljött a sok ismerős és haver az akkori ifiházas bulikba és ők megcsinálták nekünk a hangulatot. 

Aztán jött az első pesti fellépés a Tilos az Á-ban és már ott is táncoltak ránk... már érezhető volt az acid szele nyugatról. 

Viszont jobbára rock klubokban léptünk fel. Volt, ahol Metallica szólt előttünk, de érdekes módon soha sehol nem fütyültek ki. Később ebből lett is egy ilyen szállóige, hogy sok metálos arc kedveli a Liquid Limbs-t. Aztán már ott volt a jó Viking klub (ott tartották az első rendszeres acid partykat – szerk.) … hazajött Palotai Zsolti friss acid és egyéb bakelitekkel. Persze Titusz is onnan indult. Ebben az időszakban még pl. Dj Budai vagy Dj Schulz funky dj-k voltak.

Dalok.hu: Milyen technikát használtatok a lemez felvételéhez? 

Batta Róbert: 1992-93 a Hydro-Gixeren szereplő zenék megszületésének ideje. Ekkor volt nekem egy Fostex X-26 tipusú 4 sávos magnóm, és azzal készültek a felvételek a kisszobámban, majd a fennmaradó két sávra vettem fel később színezésképpen vokál illetve jingle jellegű hangmintákat. Így kapta meg végleges formáját 1993 nyarán a Hydro-Gixer zenei anyaga. Az akkori felhasznált hangszerek: Roland S-220 sampler, Korg 707 fm szinti, Yamaha TX81Z fm szinti, Korg Poly 800MKII analog szinti, Alesis SR-16 dobgép, Kawai K4r pcm szinti, Roland D-20 pcm szinti, Roland R-8 dobgép.

Dalok.hu: Mi történt ezután? 

Batta Róbert: Rupaszov Tomi és a Trottel Records 1993-ban már komoly underground kiadónak számított itthon. Hála istennek látott bennünk fantáziát és kazettán megjelentette a Liquid Limbs első albumát, a Hydro-Gixert.
'94-ben Palotai Zsolti ajánlásával elkerült a "Living in the house" demónk a HMK kiadóhoz és a következő két album, a Transparent hole és a -2+3C már náluk jelent meg CD-n és kazettán. 

Rengeteg fellépésünk volt a PeCsában, Mayday partikon, a Prodigy előtt több ízben itthon és külföldön is játszottunk, felléptünk a Mute fesztiválon.  Írt rólunk az angol Melody Maker is. Ez volt egészen 1997-ig.

Dalok.hu: Miért állt le a zenekar? Hisz az elektronikus zene népszerűsége Magyarországon azóta is csak nő.

Batta Róbert: Emlékeim szerint 1998 eleje lehetett, amikor teljesen nyilvánvalóvá vált, hogy egyrészt az akkori kiadónk, a HMK hamarosan lehúzza a rolót. Nem volt meglepetés, hiszen eleve két évet csúszott a -2+3C albumunk megjelenése. Addig fiókban állt, számunkra érthetetlen okokból.
Ez a csúszás akkoriban nagyon megviselt, mert hihetetlen gyorsan változtak az elektronikus zenei irányzatok. Két év alatt rengeteg minden történt, valahogy elkésettnek éreztem már a -2+3C albumunkat '97-ben. Másrészt ez a gyors változás hozta magával a technológiai fejlődést, hangszerek terén is. Szó szerint pénzre volt szükségem, és nem is kevésre ahhoz, hogy újabb samplert és szintetizátorokat tudjak venni.
Ekkor döntöttem úgy, hogy kipróbálom magam mainstream vonalon, és így született meg a Skyland Érezd a ritmust című dala. Nagyon sikeres lett, szénné hakniztuk vele az országot, és ebből sikerült új stúdiót építeni.
Azóta is ebben a stúdióban írom az új Liquid Limbs szerzeményeket.

Dalok.hu: Egy 2013-as interjúban mondtad, hogy akkor a csillagok állása kedvezett a Liquid Limbs újraindításának, és a közeg újra nyitottá vált az acid house-ra. Most hogy látod, bevált a jóslatod? 

Batta Róbert: Olyannyira, hogy magam is csodálkozom amikor huszonéves fiatalok rácsodálkoznak, hogy hogyan lehet az, hogy eddig ők nem hallottak a Liquid Limbs-ről. Pont ezt mondták anno '93-ban is az akkori arcok, akik először hallottak minket.
Ma már az van, hogy minden van egyszerre, és elmosódtak a határok underground és overground között. De ez már tökmindegy, mert 

látható, hogy a befogadó közönség ugyanazt éli meg, mint ezelőtt majd 30 évvel és én ezt testközelből tapasztalom. Ezerszer többet ér, mint egy szemránckrém! 

Dalok.hu: Mi a célja a 93-as album újrakiadásának? 

Batta Róbert: Egyrészt tényleg úttörő ez az album hazai szinten, ebből adódóan egy darabka történelem is. Jó érzés, hogy oda kerül, ahova való, azaz egy nagy fekete korongra. 
Másrészt egy csoda, hogy egy közel 30 éves magnófelvétel ilyen jó minőségben fennmaradt, be tudtam digitalizálni, és kapott egy modern masteringet. Magam is meglepődtem, hogy milyen jól képes szólni 2020-ban a Hydro-Gixer anyaga! Külön köszönet Tanka Istvánnak, aki vinyl masteringben segített minket. Gyártás alatt van a vinyl, elvileg decemberben rendelhető lesz a Trottel Records-tól, digitálisan pedig már november 20- tól elérhető. Emellett pedig persze készül 2021-re egy Hydro-Gixer live műsor is, amit remélem tavasszal már sikerül bemutatni élőben is! :)

Az albumot ITT tudod letölteni, veszteségmentes formátumban is.

 


 

MEGOSZTÁS

További hírek

2023. 11. 28.
Mintha megtörtént volna a generációs váltás a magyar jazzben. Új, magabiztos nemzedék jött, tisztelik a hagyományokat, de nem tartják be a stílusok közötti határokat. Egyik képviselőjük Orbay Lilla
2024. 04. 12.
Csordás Gábor zongorista az eddigi legnagyobb magyar érintettségű ázsiai jazz-turnéra indul, április 15-27 között Kínában és Japánban összesen kilenc koncerten lép fel.
2024. 04. 02.
A Hub for the Exchange of Music Innovation (HEMI) 10 közép- és délkelet-európai zenei szervezet kezdeményezése, amelyet az Európai Unió Kreatív Európa Programja társfinanszíroz 5 évre.
2024. 04. 02.
Megjelent az új Besh o droM lemez, amelyen a már megszokott balkáni virtuóz dalok mellett gypsy swinget hallunk eszperantó énekkel, marokkói dallamokat és egy Bródy János feldolgozást. Mindezt még rockosabban és nagyon beshodromosan.
2024. 03. 31.
A Konyha zenekar több szerzeménye kelt már önálló életre és lett kapaszkodó emberek életében, a legnagyobb ilyen jellegű utat a Fábián Juli emlékére írt "Földrevaló" című daluk járta be.
Iratkozz fel hírlevelünkre és elsőként értesülj a legújabb megjelenésekről, olvass exkluzív zenei híreket és interjúkat, hallgasd meg podcastunkat!

Támogatóink

Partnereink